Aki már egy ideje játszik, az tudja: az elektromos replikák világa körülbelül tíz éve toporog ugyanazon a szinten. Persze jöttek-mentek a finomhangolások, egy-egy gyártó bedobott valami újat, de fundamentálisan semmi nem változott. Most viszont úgy néz ki, az E&C komolyan gondolta, hogy felrázza ezt az egészet.
Az E-Bolt System ugyanis nem egyszerűen csak egy újabb EBB kísérlet. Aki látott már G&G Combat Machine EBB-t működés közben, az tudja miről beszélek – egy kis rezgés, a zárlemez ide-oda ugrál, aztán ennyi. Szórakoztató persze, de őszintén: senki nem vette komolyan. Az E&C viszont úgy tűnik, hogy most tényleg nekiállt, és nem csak kozmetikázott egy kicsit a régi recepten.
Amikor a mechanika beszél
Az első dolog, ami leesik, ha megnézed a képeket: ez nem egy átcsomagolt hagyományos gearbox. A V2-es alap megvan, de amit belépakoltak, az más lapról játszik. Acél bolt carrier group – nem műanyag dísz, hanem tényleg dolgozó alkatrész. PA66 nylon dugattyú teljes acél fogsorral, ami nem fog szétmállni három hónap után. Acél fogaskerekek mindenhol, ahol számít. És ami talán a legjobb: egy rendesen méretezett 19 000 RPM-es motor, ami nem csak pörög, hanem tényleg húz is.
A lényeg, hogy amikor meghúzod a ravaszt, nem csak a BB megy ki. A bolt carrier ténylegesen mozog, súlya van, lendülete van. Ez nem az a fajta "blowback", amit eddig megszoktunk az olcsó replikáknál, ahol valami csapódik a tetején, és azt mondjuk, hogy "na, itt van a visszarúgás". Itt tényleg érzed, hogy történik valami a kezedben. Nem lesz akkora, mint egy GBB-nél, de sokkal több, mint amire bárki számítana egy AEG-től.

Aztán ott van a bolt lock funkció. Ez az, amit eddig csak a Tokyo Marui NGRS-ekben és a GBLS DAS-ban láttunk rendesen megoldva – és mindkettő brutális pénz. Az E-Bolt viszont hozza: utolsó BB után megáll a zár, és újra kell töltened. Nem kötelező használni, de aki szereti a realisztikus játékmenetet, annak ez arany. Egyszerűen másképp gondolkodsz a pályán, ha tudjákkal számolsz, és nem csak addig nyomod a ravaszt, amíg ki nem fogy a tár.
A MOSFET beépítése sem öncélú. Programozható, ami azt jelenti, hogy a trigger válaszidő finomhangolható, és a rendszer védettebb is lesz villamos szempontból. Aki már küzdött átégett érintkezőkkel egy hosszú játéknap után, az tudja, miért fontos ez.
A charging handle CNC-s megmunkálású – apróság, de ezek az apróságok mutatják meg, hogy valaki komolyan vette a dolgot. Nem spóroltak el semmit, ahol nem kellett volna.
Miért ne GBB vagy DAS?
Jogos kérdés. Ha valaki tényleg ultra-realista élményt akar, miért ne egy GBBR-t vegyen, vagy ha van rá pénze, egy GBLS DAS-t? Mert mindkettő kompromisszum. A GBB fantasztikus érzés, de télen korlátozott is lehet, nyáron meg folyton kell töltögetni a gázt, és imádkozni, hogy a tömítések kibírják. A DAS meg… hát, az DAS. Ha van másfél millió forintod egy replikára, oké. De az átlag játékosnak nincs... de talán még a nem átlagosnak se. :)
Az E-Bolt valahol középen van. Megtartja az AEG megbízhatóságát – hidegben is megy, nincs gáznyomás-ingadozás, nem kell cserélhető gázpalackokkal bíbelődni. Ugyanakkor ad valamit abból az érzésből, amit eddig csak drágábban lehetett megkapni. Ez nem azt jelenti, hogy pont olyan lesz, mint egy GBB. De sokkal közelebb van hozzá, mint bármelyik hagyományos AEG valaha is lesz.

Mikor jön, és mit várjunk?
A gyártó szerint hamarosan elérhető lesz a boltokban. Ár még nem világos, de ha logikusan gondolkodnak, akkor valahol a minőségi AEG-ek és az NGRS között fog mozogni. Ami viszont biztos: ez nem lesz egy újabb unalmas M4 a polcon. Ez valami, amire sokan vártak, csak eddig nem merték kimondani, hogy kellene.
Persze minden a gyakorlaton múlik. Hogy tényleg bírja-e hosszú távon, hogy mennyire karbantartásigényes, hogy milyen a pontossága élőben – ezeket majd a pályán derül ki. De ha a látottak alapján kell tippelni, akkor az E&C most végre csinált valamit, ami számít. És ez, őszintén, régóta nem fordult elő.
Ha kijön és kipróbáljuk, hozunk egy rendes tereptesztet. Addig is: szemmel tartani érdemes.
Videó róla itt:
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges